“Oké, dus jij beheert ook Facebookpagina’s voor anderen? Maar hoe gaat dat dan? Stel ik wil jou daarvoor inhuren, hoe ga je dan te werk en wat kost dat?”
Ik leg het je graag uit aan de hand van een stappenplan.
Stap 1 De persoonlijke kennismaking
Persoonlijk contact vind ik niet alleen erg fijn, het is ook noodzakelijk voor mij om mijn werk goed te doen. Als ik jouw Facebookpagina ga overnemen, kruip ik als het ware, bij wijze van spreken, in jouw huid. Wel zo handig om dan van tevoren kennis te maken en te kijken of het klikt. Want misschien wil jij mij wel helemaal niet in jouw huid, of misschien past jouw huid mij niet. Zitten we na deze eerste vrijblijvende kop koffie/thee/whatever nog altijd ontspannen te praten en zien we het wel zitten met elkaar, dan kunnen we verder met stap 2.
Stap 2 Wensen en verwachtingen
Wat zijn jouw wensen en verwachtingen? Wil je meer likes, meer naamsbekendheid, meer klanten, wil je je profileren als expert? Zijn je verwachtingen reëel? Kan ik aan jouw verwachtingen voldoen?
Hebben we dat duidelijk, dan gaan we verder met stap 3.
- Tussenstapje
Het moment dat we het over wensen en verwachtingen hebben, is mijn moment om je te vertellen wat je níet van mij hoeft te verwachten. Deze tussenstap kan eigenlijk op elk moment opduiken, maar ik plaats ‘m even hier. Ik doe niet aan social media campagnes en strategieën en ben ook niet van de analyses en onderzoeken.
Ik werk volgens het ‘boerenverstandmarketingprincipe’: wees vooral jezelf, laat zien wie jij bent en wat je doet, ga geen trucjes kopiëren, het werkt of het werkt niet.
Zeker in het begin zal het tijd nodig hebben voor je resultaat ziet. Heb geduld en ga uit van een half jaar voor een reëel beeld.
Stap 3 Plan van aanpak
Mij volledig de vrije hand geven is leuk bedacht, maar zo werkt het niet helemaal, tenminste niet voor mij. Als ik jouw pagina beheer, vertegenwoordig ik jou, ik word je ultieme merkambassadeur. Samenwerken is hierin het sleutelwoord. Ik heb dus wel jouw input nodig om berichten te schrijven. Zeker in de beginfase betekent dat dus dat we op regelmatige basis contact hebben met elkaar. Ik heb jouw kennis (nog) niet in huis en moet me de gewenste ‘tone of voice’ eigen maken. Bereid je er dus op voor dat we elkaar op regelmatige basis, liefst persoonlijk (daarom is stap 1 dus zo belangrijk), spreken. Denk hierbij aan eens in de twee weken. Samen gaan we kijken wat ik voor jou ga delen, waar ik over ga schrijven en wat jij onder de aandacht van je bezoekers wil brengen. Bijna tijd voor stap 4.
- Tussenstapje
Nog maar een tussenstapje. Een tijdje geleden hoorde ik, tot mijn enorme verbijstering, dat iemand totaal geen zeggenschap meer had over zijn/haar eigen Facebookpagina, nadat het beheer naar een andere partij was gegaan. Daar doe ik dus niet aan! Jij blijft hoe dan ook de baas over jouw pagina en de content. Heb je zelf ineens inspiratie om wat te posten? Doe dat dan vooral. Ik zorg voor de stabiele basis, maar je bent uiteraard volledig vrij om daaromheen te doen wat je zelf wilt. Graag zelfs.
Stap 4 Wat kost dat nou?
Hoera, het klikt, we kennen elkaars wensen, verwachtingen en werkwijze. Dan wil je toch ook wel weten wat het kost. Dat hangt van een aantal zaken af. Hoeveel berichtjes wil je per week gepost hebben en hoeveel input krijg ik via jou en hoeveel materiaal moet ik zelf bij elkaar zoeken. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan beeldmateriaal, quotes, vakkennis.
Wil je 7 dagen per week, op een vast tijdstip een berichtje geplaatst hebben, dan geldt hiervoor een starttarief van € 145,- per maand.
Stap 5 We gaan er samen wat moois van maken
Zeg jij ‘ja’ tegen mij? Dan gaan we er samen wat moois van maken en ga ik mijn uiterste best doen je verwachtingen uit te laten komen. We gaan elkaar over en weer inspireren en wie weet, misschien krijg je er zoveel plezier in, dat je het uiteindelijk zelf gaat doen. Wel het plezier, niet de tijd, dan blijf ik gewoon jouw merkambassadeur.
Wil je meer weten? Durf je stap 1 vrijblijvend aan? Neem dan contact met me op.