Waar we in het dagelijkse leven weinig moeite hebben om enthousiast over iets te vertellen, lijkt dat online soms nog een aardige uitdaging. Saaie opsommingen, uitsluitend technische info, lange lappen wollige tekst of soms gewoon helemaal geen tekst en alleen een foto. Hoe schrijf je nou een goede productomschrijving?
Wat is een goede productomschrijving?
Wat is een goede productomschrijving? Dat is denk ik wel de vraag waar alles mee begint. Voor mij betekent dit dat ik me telkens weer verplaats in de klant, ik word de klant. Wat wil ik weten over bijvoorbeeld een bankstel of een dressoir? Wat is voor mij belangrijk? Dat is het vertrekpunt.
Vertellen in plaats van omschrijven
Schrijf je productomschrijving alsof je tegen de klant praat. Vertel enthousiast over het product zoals je dit in het dagelijkse leven ook zou aanprijzen. Vertellen is hierbij het sleutelwoord, vertel in plaats van omschrijf. Maarrrrrr… hou het kort en bondig en overdrijf niet. Klanten gaan geen ellenlange teksten lezen en als je alleen maar probeert te verkopen, haken veel mensen al snel af. Informatie, dát is wat men wil.
Een goede productomschrijving vraagt om de nodige creativiteit en de juiste combinatie van beeldend en informatief schrijven.
Heb je een webshop boordevol producten, maar mis je goede productomschrijvingen? Bel of mail me!